Orbitrek – efekty treningowe

Orbitrek ze strony www.marbo-sport.pl (maszyna eliptyczna) to urządzenie treningowe łączące w sobie elementy rowerka stacjonarnego, steppera i bieżni. Ruch jest intensywny i globalny, czyli oddziałuje na całe ciało osoby ćwiczącej. Pozwala nie tylko zrzucić sporą ilość kalorii, ale również wydobyć zarys mięśni czy wzmocnić układ krwionośny. Należy jednak ćwiczyć prawidłowo i regularnie, czyli 3-4 razy w tygodniu (jeśli to jedyna forma aktywności) przez 45-60 minut. Orbitreki posiadają również możliwość ustawienia interwałów, przez co jednostka treningowa będzie krótka, ale bardzo efektywna.

Efekty ćwiczeń na orbitreku

Przede wszystkim zauważa się szybkie gubienie nadmiaru tkanki tłuszczowej – godzina dobrze wykonanego treningu na orbitreku może spalić nawet do 800 kcal. Ćwicząc należy mieć dostęp do wody, aby uzupełniać jej straty z potem. To świetna alternatywa tradycyjnej bieżni dla osób mających problemy ze stawami. W pierwszej kolejności zauważa się redukcję tkanki tłuszczowej w okolicach pasa i na udach, jednak dotyczy ona całego ciała. Po kilku jednostkach treningowych ramiona stają się mniej obwisłe, a skóra jędrniejsza. Do pozostałych efektów takich treningów zaliczamy:

  •  poprawę wydolności
  • modelowanie sylwetki
  • wzmocnienie partii mięśniowych nóg, brzucha i ramion
  • poprawę samopoczucia, zyskanie motywacji do dalszego działania
  • zwiększanie pojemności oddechowej płuc

Aby efekty były widoczne należy ćwiczyć regularnie przez okres kilkunastu tygodni.

Jak prawidłowo ćwiczyć?


Pamiętaj, że każdy trening składa się z 3 faz – rozgrzewki, treningu właściwego i ćwiczeń rozluźniających na zakończenie. Przed wejściem na maszynę warto wykonać więc kilkanaście ćwiczeń rozgrzewających i zwiększających ruchomość stawów – wymachy, krążenia, skłony, podskoki. Podczas treningu właściwego pilnuj swojego tętna. Nie może ono przekraczać 70-80% tętna maksymalnego dla danego wieku. Ważna jest również prawidłowa postawa ciała podczas treningu. Obejmuje ona prosty tułów, przyleganie całych powierzchni stóp do pedałów oraz trzymanie obydwu rąk na uchwytach. Możesz zdecydować się na zwykły trening o stałym poziomie intensywności lub wybrać jeden z programów dostępnych na urządzeniu – typowy interwał lub dłuższy, ale o zmiennej intensywności. Po treningu nie zapomnij o powolnym, spokojnym marszu na orbitreku bez żadnego obciążenia, celem wyciszenia organzizmu i uspokojenia go.

Treningi na orbitreku są wymagające i przyczyniają się do zwiększonej potliwości. Dlatego zawsze należy mieć przy sobie wodę. Poleca się popijanie jej drobnymi łyczkami przez cały trening. Aby nawadnianie było wygodniejsze można je wykonywać w momentach niższej intensywności przy interwałach. Dobrym pomysłem będzie sięganie po izotoniki, które uzupełnią także utratę minerałów.